Samen bouwen met Jumbo Fikkert

Kans
C1000 Fikkert is een franchise supermarkt met meer dan 150 medewerkers die over gaat naar Jumbo. Jaqueline Fikkert, eigenaar, vreest dat de formulewijziging van prijs- naar klantformule de omzet onder druk gaat zetten. Ze ziet in dat zij nu heel hard moet werken om groene cijfers te halen en hulp nodig heeft om de organisatie klaar te maken voor de toekomst.

Aanpak
Na een quick scan door ons en inspiratiebezoeken van management en medewerkers bij andere organisaties wordt duidelijk wat moet worden aangepakt. Een team gaat het leidinggeven verbeteren door een meer coachende stijl en resultaatgerichtere aanpak. De structuur en teamindeling wordt aangepast. Een tweede team vergroot de betrokkenheid van medewerkers door vanaf de werkvloer samen verbeteringen door te voeren. Het derde en laatste team gaat aan de slag om klanten de winkel in te krijgen met gedurfd ondernemen. Alle verbeteringen worden geborgd in een nieuw DNA voor de organisatie die wordt door vertaald tot de werkvloer in dagelijkse stand-ups.

Resultaat
Een jaar na de start zijn de resultaten aansprekend: De kosten zijn fors lager en in de benchmark met vergelijkbare supermarkten in de omgeving is Fikkert van de lagere regionen opgestoomd naar de top 3. Voor Jaqueline kost het geen energie meer maar geeft het energie. Leuke bijvangst is dat het ook oude spanningen op de werkvloer heeft weggenomen. Bij de start van de landelijke campange tegen pesten op de werkvloer van het ministerie van Sociale Zaken is deze aanpak als referentie case aan minister Asscher gepresenteerd.

  • Share: