Aplaza: Begeleiden oprichting van een nieuw bedrijf

Kans

ANVA en Unit 4 Agresso leveren software voor verzekeringstussenpersonen. De administratieve processen tussen de tussenpersonen en de diverse verzekeraars zijn inefficiënt. Initiatieven om deze processen op elkaar af te stemmen, zijn geen succes. De twee concurrenten met samen meer dan 70% marktaandeel zien een kans en besluiten de handen ineen te slaan en samen een nieuw bedrijf op te richten. Na een voortvarende start mist de vonk om door te pakken.

 

Aanpak

Direct blijkt hoe sterk iedereen overtuigd is van de omvang van de kans. De tijd is rijp om het vliegwiel op gang te brengen. In een startbijeenkomst worden 3 teams gevormd om de organisatie in te richten, de commerciële propositie handen en voeten te geven, om het technisch platform in te richten en de pilots te organiseren. Technisch en commercieel balanceert het programma op de grens van het mogelijke. De teams werken met een duidelijk einddoel voor ogen. Om te zorgen dat de teams synchroon acteren, draait de programmamanager in ieder team mee en krijgt de interne communicatie speciale aandacht.

 

Resultaat

De ambities worden volledig waargemaakt. Na 4 maanden wordt tijdens het AM congres het eerste klantcontract getekend. De weken daarna is de website populair en in de vakpers en in landelijke fora wordt gesproken alsof het Aplaza platform al jaren bestaat. Het gemak en het plezier waarmee de twee concurrenten samenwerken verbaast alle direct betrokkenen. De leveranciers uiten dit met eigen persberichten of links op hun sites.

 

De directeuren Roel van Dijk en Fred Lingg van ANVA en Unit 4 Agresso zijn trots op de snelheid en het gemak waarmee de nieuwe organisatie van de grond komt.