Samen Bouwen

Kans

Jumbo Fikkert is een franchise supermarkt met meer dan 150 medewerkers die in 2015 over is gegaan van C1000 naar Jumbo. Jaqueline Fikkert, eigenaar, vreesde dat de formulewijziging van prijs- naar klantformule de omzet onder druk zou gaan zetten. Ze zag in dat zij heel hard moest werken om groene cijfers te halen en hulp nodig had om de organisatie klaar te maken voor de toekomst.

 

Aanpak

Na een quick scan door ons en inspiratiebezoeken van management en medewerkers bij andere organisaties wordt duidelijk wat moet worden aangepakt. Een team gaat het leidinggeven verbeteren door een meer coachende stijl en resultaatgerichtere aanpak. De structuur en teamindeling wordt aangepast. Een tweede team vergroot de betrokkenheid van medewerkers door vanaf de werkvloer samen verbeteringen door te voeren. Het derde en laatste team gaat aan de slag om klanten de winkel in te krijgen met gedurfd ondernemen. Alle verbeteringen worden geborgd in een nieuw DNA voor de organisatie die wordt door vertaald tot de werkvloer in dagelijkse stand-ups. 

 

Resultaat 

Een jaar na de start zijn de resultaten aansprekend: De kosten zijn fors lager en in de benchmark met vergelijkbare supermarkten in de omgeving is Fikkert van de lagere regionen opgestoomd naar de top 3. Voor Jaqueline kost het geen energie meer maar geeft het energie. Leuke bijvangst is dat het ook oude spanningen op de werkvloer heeft weggenomen. Bij de start van de landelijke campange tegen pesten op de werkvloer van het ministerie van Sociale Zaken is deze aanpak als referentie case aan minister Asscher gepresenteerd.

 

 

Deze opdracht is in nauwe samenwerking met onze partner de HOW company uitgevoerd.

 

Geïnteresseerd geraakt? De lange versie van deze film is te zien op: https://youtu.be/Gtg471eZzqQ