Video 1: Aanleiding en aanpak
Bart Schoonderwoerd, Angelo Schraauwen en Alex van der Nol blikken terug op de eerste periode van Lean en hoe dit fenomeen binnen Logistiek vleugels kreeg. Met dank aan alle enthousiaste TU-collega’s die met Lean zijn gaan werken en collega Thomas Westerbeek die als mede reisbegeleider een groot deel van de training en coaching heeft verzorgd.
Video 2: Continu verbeteren op de Overslagpunten
Over heel Nederland zijn 18 Overslagpunten (OP’s) waar iedere nacht de leveringen van de distributiecentra worden “overgeslagen” en via het klein transport worden afgeleverd bij de klant. Ontmoet Samir El Ouakilli, Econ Los, Fatos Bunjaku en Sjaak Langelaan. Zij blikken terug op hoe het vroeger ging op de overslagpunten, en hoe de werkwijze op hun OP’s is verbeterd sinds ze Lean zijn gaan werken.
Video 3: Hoe Lean ook op kantoor waarde toevoegt
Je ziet hoe de afdeling Voorraadbeheer de kpi’s in de tang heeft gekregen en daardoor beter is gaan presteren. Je maakt kennis met teamlead Voorraadbeheer Age Vlam, en Erik Ellen, manager Supply Chain Planning. Zij vertellen wat Lean en continu verbeteren hen in de loop der tijd heeft gebracht.
Video 4: De kracht van Lean operational management
Sven Post, teamleider in distributiecentrum Strijen, vertelt hoe hij na de training de dagstart heeft veranderd van vooral veel zenden naar een dialoog. Ook bracht hij met zijn team een verbetering aan in het aanleverproces van lange materialen. Distributiecentrummanager Oltwin Groeneveld zag hoe onder meer de orde en netheid op de vloer verbeterde door dit steeds in de dagstarts te behandelen. Ook magazijnmedewerker Christa Mourik-Zomerhuis komt aan het woord: zij vertelt onder andere hoe prettig het is dat je op een toegankelijke manier je opmerkingen kwijt kunt in de dagstart.
Video 5: Kort cyclisch sturen
Manager warehousing Angelo Schraauwen, unitleider Jacqueline Koelewijn, teamleider Jannie Kohinor, en magazijnmedewerker Mounia el Baladi vertellen hoe het aantal picks per persoon per uur in het DPS gestaag omhoog ging dankzij inzicht in de performance, kleine verbeteracties, goede samenwerking op de vloer en betrokkenheid van DPS-collega’s. Ook hoor je welke rol omdenken en het geven van complimenten hebben gespeeld in deze performanceverbetering.