Grote sprongen bij EDCO

EDCO, in Nederland gevestigd in Eindhoven en Deurne, is een handelsonderneming met haar hoofdkantoor in Eindhoven en het distributiecentrum (ca 100.000 m2) in Deurne. Daarnaast heeft EDCO diverse vestigingen binnen de Europese gemeenschap en in China. EDCO haar klanten zijn retailbedrijven. Al het mogelijke wordt gedaan om de klant te leveren wat die vraagt (non-food). Dat betekent ook, mede door seizoensinvloeden, enorme fluctuaties in de orderafhandeling en logistieke stromen. Er werken 120 vaste krachten, maar afhankelijk van het seizoen, aangevuld met evenzoveel uitzendkrachten in het distributiecentrum. De omzet bedraagt ca 250 miljoen euro per jaar. Gezien die grote volumes aan producten gaat er wel eens iets mis.

 

Procense-consultant Peter de Bolster kreeg de opdracht een aanpak te maken om het EDCO Distributiecentrum nog klantgerichter te maken. De gekozen methodiek hiervoor was Lean-management. Uit EDCO-eigen gelederen werd een groep van 7 leidinggevenden & specialisten opgeleid voor en gecoacht bij het realiseren van Lean-verbeterprojecten.

 

Een projectvoorbeeld: het kwam te vaak voor dat een lading voor een deel beschadigd werd afgeleverd bij de klant wegens omgevallen pallets. Tussen de vier transporteurs bleek geen onderscheid. De grondoorzaak bleek het niet goed stapelen en sealen van pallets te zijn. Bij de controle van gestapelde pallets waren de door de controleurs gebruikte standaarden onvoldoende op elkaar afgestemd. Dit had invloed op de kwaliteit van de stabiliteit van de pallets. Resultaat van het verbeterproject was dat de kwaliteit steeg van 30% naar 95% en de klantklachten daalden van 0,8% naar 0,4%.

 

Andere wapenfeiten (onder andere): klantorders op tijd en compleet bij de afdeling Verzending, van 80% naar 94%; handmatig geschikt maken van klantorders voor orderpicking van 66% naar minder dan 5%, sorteren van retourgoederen binnen norm doorlooptijd van 23% naar 85%, en een productiviteitsstijging van 32% bij het stickeren van producten.

 

“Maar die cijfers zeggen niet alles”, vindt Peter. Het belangrijkste is de verandering in denken en doen die we in gang hebben gezet bij Teamleiders & specialisten die aan dit Lean-traject hebben deelgenomen. ”Het is dan ook de start van een algeheel verbeteringsproces. Binnenkort start er een vervolgtraject. De directie was zeer tevreden. Op de vraag ”Hoe groot, op een schaal van 0 t/m 10, is de kans dat u Procense Peter de Bolster zou aanbevelen bij uw beste zakenrelaties?” antwoordde de opdrachtgever met een 9.

  • Share: